Amaryllis -revisited

Och så äntligen blommade en av de övervintrade amaryllisarna. Det visade sig vara favoriten "Evergreen" som bäst klarat övervintringen (översomringen).

Återblommad "Evergreen"

Jag har fortfarande två lökar som ännu inte blommat eller ens visa tecken på någon som helst blombenägenhet, åtminstone inte det här året.

Kapade ner bladen på en av lökarna, ett tilltag som känns ganska ödesdigert just nu. Men nu vill jag egentligen mest passa på att glädjas över att jag faktiskt lyckats återblomma en amaryllis. Så himla kul! Se själv hur min Evergreen tycks uppbåda en fanfar för det tilltaget.

En fanfar för det nya året och för att amaryllisen blommar om!

9 kommentarer:

  1. Den är så vacker så jag...
    Påminner om Green Dragon i färgen men i kronbladen annorlunda.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag blir barnsligt förtjust när jag lyckas att få något att klara sig över vintern. Just nu ser jag att mina fuchsia har börjat få nya blad och några har fått blomknopp också.
    Du har verkligen lyckats med din amaryllis. Snygging! Mina gamla amaryllislökar blev det inget av.
    God fortättning på julen och GOTT NYTT ÅR önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  3. Eva Linnea: Jag blir också omåttligt förtjust när mina växter klarar vintern. (Det gäller även perenner som ju ska klara vintern;)
    Synd att dina lökar inte blommat än men inte misströsta utan ge dem en chans till. Och passa på att fynda nya amaryllislökar de är utförsäljning av sådana nu har jag hört.

    Annika Ch:
    Jo, Green Dragon är ju tjusig! Lite maffigare på något sätt. Själv gillar jag spetsiga kronblad (undra just varför;)

    Gott nytt år och glatt 2010!

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka vackra kaskader. Bättre än alla fyrverkerier i världen!! Du får säkert njuta länge av skönheterna! Gott Nytt År! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Vilket passande namn, Evergreen... en vacker sort. Roligt att den kom upp igen. Gott nytt år till dig också!

    SvaraRadera
  6. Urtjusig och grattis! Vilken höjdare, och så riktigt härligt nyårsgrön i färgen också. Så att det spritter i benen (och hjärtat) på en. :-)

    Kapade en av mina också. Den ser ganska så heldöd ut. Men den får stå ett tag till så får vi se.

    Önskar dig också ett alldeles förträffligt kommande år.
    Undrar just om Avatar var bra.. (men säg inget, vi ska se den om ett par dagar!)
    kram från mig

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder, och vilken läcker amaryllisvariant!

    God fortsättning på det nya decenniet till dig!

    SvaraRadera
  8. Jättevacker!
    Grattis till blomningen och god fortsättning på trädgårdsåret 2010.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  9. Nämen har du också tagit en bloggpaus??? Nä nu får vi ta o rycka upp oss o blogga lite nytt!

    SvaraRadera