Nu vädrar även Metro trädgårdstrend

Under rubriken Dags att växa upp skriver tidningen Metro idag om den "trädgårdstrend" som länge varit bubblare på 2009 års svenska inne-lista. Det är ju jättekul att trädgårdstrenden också sammanfaller med min tillgång till trädgård.

Krisen och det faktum att många kommer att stanna hemma på semestern och fira en slags "staycation" istället för att åka bort, framhålls som bidragande orsak till att trädgårdstrenden tagit fart. Kanske är det så. Men sen har det ju också varit på gång länge.

Nu nu bygger inte mitt eget intresse för trädgård på en trend. Det är ett genuint intresse som kommer bestå även när trädgård är hopplöst ute. Däremot kommer jag nog alltid vara nyfiken på vad som är inne och "hett" när det gäller valet av färger och växter i trädgården. Men sen är det ändå den personliga smaken, härdighet, näringsbehov och skötsel som avgör vad som åker ner i jorden hos mig.

Här är annars den syn som mötte mig, väl hemma ifrån jobbet. Att komma hem är alltså en ren fröjd på flera sätt än ett.

Den "japanskinspirerande" dammen 2009

4 kommentarer:

  1. Å vilka härliga färger!!
    Mitt eget trädgårdsintresse vaknade när jag flyttade till egen lägenhet från föräldrahemmet. Utan vare sig balkong eller uteplats började jag odla i liten skala i köket och i sovrummet. Det var ju jättekul! (Detta var tidigt 90-tal, före trädgårdsboomen - så jag är nog egentligen hopplöst otrendig, råkar bara befinna mig i ett decennium där trädgård är "rätt").
    Såg f ö också den där artikeln i Metro när jag skjutsade dottern till tennisen. Men jag hann aldrig läsa färdigt!

    Ha det så bra!

    /Monica

    SvaraRadera
  2. Visst är det trevligt när trädgårdsintresse blir trend, och framför allt kul för alla som säljer trädgårdsprylar...och om man betänker att det kan ta sisådär en tjugo år innan ett träd har vuxit till sig ordentligt, så måste ju rimligen den här sortens trend hålla i sig mer än en säsong!
    Fin liten lönn du har vid dammen, vad heter den?

    SvaraRadera
  3. Underbar bild! Det här vårljuset är ju bara för härligt hur det får allt att riktigt glittra ute...

    Missade den artikeln. Hmm.. klart att det säkert ligger något i att folk som håller sig hemma på semestern vill ha något att syssla med. Och det är ju en sund sysselsättning, för både kropp o själ. (Det är väl kanske solskyddsmedel som man inte ska glömma då bara, så att man inte får oönskade hudförändringar av den nya utomhusaktiviteten som känns så oförarglig bara för att den sker hemmavid! ;-))

    Personligen tror jag att det här med att odla egna grönsaker kommer att bli gigantiskt. Det är billigare än att anlägga specialträdgårdar med ovanliga träd eller perenner, och så är det ett riktigt kretsloppstänk.

    Sen kan man ju alltid skapa sina egna trender... Årets trend i min trädgård är:
    (Ja, jag har inte kommit på någon ännu, men det kommer nog... :-))

    SvaraRadera
  4. Monica: Jomen, allt kommer igen så det gäller ju att hänga i och tillslut är man inne igen;) Precis som du började även jag i liten skala på balkongen och precis när jag började fundera på kollonilott blev jag med trädgård så det gav sig själv. Men det är ju en grym skillnad, på balkongen räckte det nästan med en storblommig klematis så var det klart, nu är den som en droppe i havet. Nu kan man istället frossa i klematis och annat utan platsbrist... Ännu.
    /U

    SvaraRadera