Påskgodis och Pärlhyacinter

Det har varit en lång härlig dag med solsken, fågelkvitter och full aktivitet i trädgården. Här är några uppstickare som jag satte i höstas. Det blev ju väldigt "piffigt" tillsammans med gräset, iallafall om jag får säga det själv.

Muscari botryoides

Artnamnet botryoides betyder druvlik och kommer av grekiskans botrys (druva) och latinets -oides (liknande), namnet syftar på blomklasens likhet med en klase vindruvor.
Ur: Den virtuella floran
Sen har vi äntligen påbörjat flytten av kornellerna, från framsidan till baksidan av huset, det är skuggigare där. Fast de trivdes visst ändå på framsidan trots söderläge och full sol hela dagen. Skumt.

Nu tar jag igen mig framför datorn med lite påskgodis (nästan bara lakrits). Annars äter jag sällan smågodis och tur är väl det, för det är väldigt svårt att sluta stoppa i sig när man väl har börjat, verkar det som.

Sen har jag även hittat ett handkolorerat fotografi av huset någon gång ifrån 40-50-talet. Har precis scannat det och planerar att lägga upp bilden på bloggen var det lider. Väldigt kul och intressant att ha en bild på hur huset sett ut, en gång i tiden.

Glad påsk nu!

3 kommentarer:

  1. Hoppas att påsken varit fin.Såg din kommentar angående den finska bloggen.Ja visst har hon fina bilder...tror att hon är just fotograf...kolla in hennes gamla blogg okra som också finns i min lista. Ha en fortsatt fin påsk i solskenet!

    SvaraRadera
  2. Hej, passar på att bloggsurfa lite innan jag sticker iväg till stan. Passade på att kika på okra också. Fin! Älskar verkligen bilden med kvinnan som väntar med brödkaveln i bloggens titel! Verkar vara en väldigt kreativ person. Nån dag ska jag bli det med;)
    Ses senare.
    /U

    SvaraRadera
  3. Kul att hitta hit! Nu ska kika runt lite mer hos dig :D
    Kram Lily

    SvaraRadera