Häxbrygd mot rådjursangrepp

Klassiskt tulpanattentat
Har varit så lättad över frånvaron av kalasande rådjur i tulpanrabatten. (Läs om tulpanrabatten i inlägget: "Tulpaner, tulpaner..."). Ja, till och med lite stolt över att ha lurat bort rådjuren genom att blanda liljetulpaner med vanliga smaskiga. Har läst att rådjur skulle rata just liljetulpaner.

Men idag möttes jag av ett tulpanattentat. Rådjuren har ätit runt om liljetulpanerna och oroväckande nog har de även har smakat på några av dessa. Så ikväll har jag rört ihop en riktigt stinkande häxbrygd till de små liven.

En bukett Rå väck
På blodmjölspaketet fanns ett recept för 10 liter "Rå väck":
10 liter vatten
1 dl ammoniak
1 kg blodmjöl
Jag rörde ihop halva satsen, doppade oasis trädda på pinnar i brygden och placerade ut dessa på strategiska ställen. Gissa om det blev mycket kvar?
 Och det ser inte så vackert ut men i år lämnar jag inget åt slumpen (rådjuren).

2 kommentarer:

  1. Hoppsan, hur kunde jag missa detta. Vilka skurkar!

    I sorkträdgården har jag aldrig kunna ha lökväxter och är van vid att de (rådjuren) brukar beskära buskar och vedartade kryddörter åt mig vintertid, så jag har aldrig behövt att slåss mot dem. Eftersom jag alltid varit medveten om att vi delar på utrymmet menar jag. Men jag minns att mina föräldrar gjorde sådana där stinkande häxbrygder några år och att de funkade rätt bra. Dock inte för just tulpanerna. Det var inget som kunde hålla rådjuren från tulpanerna... (Men pappa o mamma bodde som jag, direkt i naturen liksom, utan stängsel, grannar och knappt några vägar.)
    Hur gör dina grannar? Odlar de tulpaner?

    Hoppas att det funkar!
    /i.

    SvaraRadera
  2. Det är några häromkring som odlar tulpaner och närmsta (mest trädgårdsintresserade grannen) brukar vara ute med egenblandad "rå väck" men verkar inte hunnit med i år. Har placerat tulpanrabatten precis vid vägen (där rådjuren inte brukar vara). Och jag hoppas innerligt att de hittar godare saker i andras rabatter och att min strategi funkar. Om inte, lägger jag ner och ger bort lökarna. För precis som du är jag medveten om att jag delar utrymmet med rådjur som nu också är tulpanälskare.
    /U

    SvaraRadera