Hallon- och blåbärsmuffins utan fuffens

Amerikanska blåbär

Amerikanska blåbär och hallon tillhör trädgårdens pärlor. Så för att fira att blåbären har börjat mogna bestämde jag mig för att göra hallon- och blåbärsmuffins. Eller modernare - cupcakes.

Vanliga svenska trädgårdshallon (något förvildade)
(Vet inte vad skillnaden är mellan muffins och cupcakes men gissningsvis är cupcakes en amerikaniserad version av muffins och därmed fetare?)

Hursomhelst följde jag Leilas grundrecept för cupcakes och varvade smet och hallon. Men det är nåt fuffens med Leilas cupcakes, för trots att jag följde receptet till punkt och pricka blev mina muffins minsann inte alls så puffiga som de hon gör. Fuskas det med för mycket bakpulver månde?

Gjorde som man skulle och vispade ägg och socker pösigt och rörde försiktigt i mjöl och bakpulver. Använde även muffinsplåt men inga puffiga muffins här inte. De reste sig fint i ugnen men sen var det precis som om de sjönk ihop igen. Som tur var gick det att rädda upp det hela med god citronfrosting och så var det bara att pynta med blåbär och hallon. -Å hjälp, va´ goa de blev!

Hallon- och blåbärsmuffins utan fuffens

3 kommentarer:

  1. Hmm du har inte varit och öppnat och stängt ungsluckan??? Det kan göra så att muffinsen reagerar så, ja i alla fall enligt min mor. Jag har ju själv väldigt svårt att vänta, är där och kollar och längtar hela tiden. Men tycker du ska vara nöjd, de ser ju helt ljuvliga ut och om de blev himmelskt goda så har du ju lyckats. Mums!

    SvaraRadera
  2. Min misstanke om ungsluckan bekräftas då, bra att veta tills nästa gång:) Jag är väl hyfsat nöjd trots att jag numer kan kallas "muffins-führer":S
    /U

    SvaraRadera