Opp, opp, opp!*

Fyndade förresten Amaryllis häromdagen, två till priset av en.

-Och kolla!

Hippeastrum "Evergreen"

Har försökt övervintra en vanlig röd Amaryllis ifrån förra året men inte lyckats få den att blomma. Den har väl inte fått tillräcklig näring. Får nog läsa på lite om hur de ska skötas för att överleva och blomma till nästkommande jul. Nu passar jag på att njuta av de här skönheterna.


*"Opp, Amaryllis! Vakna min lilla!

Vädret är stilla,

luften sval."

Ur: Fredmans sånger nr 31 av Carl Michael Bellman

6 kommentarer:

  1. Fynda amaryllisar knske man ska ut och göra i morgon!? Mina (en röd & en vit) har inte slagit ut än, men det gör inget. Jag hoppas de blommar som vackrast på min födelsedag senare i januari.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Första besöket på din mycket trevliga bogg! Och jag måste ju gå tillbaka till inbrottet, fast du kanske inte vill bli påmind, eller?
    OK, jag har varit med om detsamma. Det var fruktanssvärt, hade mardrömmar i några år efteråt. Sen sa en jobbarkompis(kurator) att ta kommandot över drömmarna och bestäm dig att nästa gång du drömmer om tjuvarna, som kommer tillbaka, att du skrämmer dem osv. Och det lät ju tokigt, men det funkade! Och efter några gånger försvann mardrömmarna iallafall. Sen sitter osäkerheten kvar förstås. Och otryggheten. Men vi bodde kvar i sju år efter inbrottet, för alla grannar som haft inbrottet sa att det var viktigt att bo kvar och bli trygg där det hänt. Och visst är det så att det är inte sakerna man blivit av med som smärtar utan kränkningen. Vår tjuv åkte faktsikt fast vid ett annat inbrott och hade mitt pass så att polisen kunde spåra mig. En del av sakerna fanns hos honom, så vi fick tillbaka lite. Men det äckligaste var att karln inte tittade oss i ögonen vid rättegången, en feg stackare, efter allt måste man ju säga. Jag har tyvärr ingen tröst att ge, mer än att det kommer att kännas bättre med tiden! Och du kanske kan försöka med att ta kommandot, om du har negativa tankar. Och låtsas att du kanske kränker dem.
    Ha det bra!
    Hulda

    SvaraRadera
  3. Hej, Hulda och tack för omtanken och dina trösteord!

    Inbrottet i huset är det andra jag har varit med om i livet. Och även om jag blev nog så äcklad och kränkt av det som var nu så upplever jag det inte som lika hemskt som det första, trots allt. Kanske på grund av att jag känner mer en grundtrygghet här i huset än i lägenheten som var i ett "utsatt område" i Göteborg.

    Vår "första tjuv" åkte faktiskt också fast, på hela två år. Och det kändes bra att se vilka det var i tingsrätten, sen att han inte vågade(ville?) se på mig spelade ingen roll så länge jag visste vem det var.

    Jag tror att upplevelsen av andra inbrottet inte blev lika jobbig efterssom den förra inbrottstjuven åkte dit.

    Men visst, nu sitter vi här med larm och går inte ut utan att ha någon lampa tänd i huset. Så helt oberörd är man ju inte.
    /U

    SvaraRadera
  4. Översomra amaryllisar är inte så lätt som det låter. Mina torkar ofta ihop till ingenting (för lite vatten) eller så ruttnar de (för mycket vatten).
    Om de mot förmodan blommar om så står man där med präktiga amaryllisklockor lagom till skolavslutningen i juni....
    Den där vita du fyndade var riktigt snygg. Den är verkligen värd ett försök på översomring!!

    Ha det så bra!

    /Monica

    SvaraRadera
  5. Översomra, det var ordet:) Det är för tillfället bara blad på Amaryllisen som jag har försökt översomra. Det slog mig idag att alla Amaryllisar som jag har sett med blomknopp har inte ett enda blad så det har jag precis klippt av, typ nere vid roten. Nu är det väl bara och vänta till juni, typ;)

    SvaraRadera
  6. Underbar och bra med extra priser eller hur?
    Annika

    SvaraRadera