Ett-tu-tre... perennarabatt

FÖRRA SOMMAREN köpte jag en löjtnantshjärta vit (alba) i kruka och två blodalunrot som jag planterade tillsammans med den befintliga rodedenderon "Cunninghams White" vid entréen. Fick en Stjärnflocka (eller Linnés döttrar och Mormors brosch) som jag också placerade i gruppen och kände mig tämligen nöjd med resultatet (nr 1).

Under hösten som följde knôdde jag även ner en köpeplantor av Läkesilverax och Astilbe för att få lite mer höstfägring i min perennarabatt. Sen oroande jag mig hela vintern över arrangemanget, skulle det verkligen överleva vintern. Vårvintern var en plåga, inget hände allt såg riktigt dött ut.

Men plötsligt såg jag något ibland resterna av förra sommarens löjtnantshjärta, små gröna skott stack upp och utan att jag visste ordet av hade de tagit sig. Firade med att sätta två Blåsippor i kanten (nr 2).

Idag väller vita löjtnantshjärtan, blodalunrot och stjärnflocka över alla brädder (nr 3). Och jag som oroade mig. Får antagligen försöka dela löjtnantshjärtat till hösten, om jag vågar.

2 kommentarer:

  1. Ja det är så otroligt fint med vita löjtnanshjärtan. Vad härligt att den väller över, det betyder ju bara att den trivs väldigt bra. Du kan nog dela den sen. Min rosa variant blev ju lite misshandlad av några busar förra året,då halva plantan i princip var borta en morgon, men den har växt till sig och blommar helt otroligt i år igen. Tålig växt. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Om jag lyckas (vågar) dela den får du en bit om du vill.

    SvaraRadera