Sådags igen 2011

2007 års Sommarljusfrön i jorden
Årets första frön är äntligen i jorden. Det har varit en seg väntan men nu kan man faktiskt börja ana att våren är på gång. I söder-rabatten har några av vårlökarna vågat sig upp nästan en hel centimeter som vanligt med extra boost från fjärrvärmen som går in just där. Nog nu om arla vårtecken.

De fröer jag har satt är tre, vit Lavendel, Daggsalvia och Sommarljus. Det sistnämnda är ett experiment på ett egenskördat frö från 2007. Det ska bli kul att se om det finns någon växtkraft kvar i dessa. Jag har lyckats driva upp Sommarljus, från egenskördat frö, förut. Länk med bildbevis, Sötsaker i trädgården.

Den vita lavendeln (Ellegance Ice) är nyinköpt för i år. Tyckte det var ganska dyra frön och när jag jag öppnade förpackningen blev jag nästan full i skratt, - det var bara 8 frön och jag som funderade på att bredså!?! Det blev istället ett väldigt pillande med ett frö per kruka.

Nu väntar jag bara på min fröbeställning från Jenny´s frö och sånt. Då kommer en omgång vit lavendel till och andra fröer till årets vita tema inspirerat av Vita Sackville-Wests Sissinghurst.

4 kommentarer:

  1. Inatt kom det ett ännu ett lager snö här. Mer än så tänker inte jag orda om vårtecken.

    Det är roligt att följa ett tema när man planerar och planterar.
    (Temat "Lotto" är det mest framgångsrika hos mig; man sår 20 olika sorters frön, ser vilka som gror, och sen planterar man dem där det finns plats i rabatten.) (Funkar lika bra varje år. :-))
    (Temat "Skärp dig" har jag också testat. Då sår man bara tio olika sorter och impulsköper sedan perenner i plantskolan istället.)

    Men vitt är alltid lika vackert. Oavsett om det dyker upp i "sötsaker från trädgården", hos Vita eller i ett lavendelhav om åtta.

    i.
    Ps. ordver: derest

    SvaraRadera
  2. IET: Snön tänker jag bort nu, det ligger nåt vitt utanför... (typ)
    Än är inte tiden förbi för impulsköp och odling av tidigare impulsköpta frön.
    Gillar inte ordver fattar inte varför jag aktiverat det nurå...
    ps. aliestus

    SvaraRadera
  3. Det blir säkert kanon med ditt vita tema! Jag sådde lavendel en gång för länge sedan och inte en enda grodde. Men i grusgångarna tittar de upp överallt... Hoppas du har bättre tur!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  4. Ester: håller tummarna för min vita lavendel. Men visst är det typiskt att saker som lätt självsår sig, är svåra att dra upp från frö och att det som enligt "boken" lätt självsår sig inte alls gör det... Som mina Sommarljus.
    /U

    SvaraRadera