Jakten på en enkelblommig pion

"Bered en väg för... trädgårdens drottning, pionen". Det är vad jag ägnar mig åt nu. (Det innebär också att jag påbörjat avprickningen av listan i föregående inlägg.) Antar att jag är ute i god tid med min pionjakt eftersom det inte är förrän i september som det är det dags att plantera och flytta pioner, om man får tro råden på nätet.

Gillar inte pioner i det utförande de ofta förekommer dvs. fyllda. Det är inte så att jag hatar fyllda pioner men de är något för svulstiga för min smak. Hemma hos andra är de alltid fantastiska men de är tyvärr inget jag vill ha i min egen trädgård. (Har redan grävt upp och gett bort en bondpion till min syster, hoppas bara att den klarade flytten.)

Svavelpion - lat. Paeonia mlokossewitschii

Jag vill ha enkla pioner som t.ex. svavelpionen. Men det finns även andra tänkbara skönheter som en rosenpion eller luktpioner som "White Wings", "Krinkled White" och "Couronne d'Or" eller varför inte sidenpionen "Mai Fleuri".


Luktpion "White Wings" - Lat. Paeonia Lactiflora

Luktpion "Krinkled White" - Lat. Paeonia Lactiflora

Men det lutar nog mest åt en enkelblommig rosenpion för tillfället. En enkelblommig, svagt rodnande skönhet med blicken blygt, koketterande nedsänkt. Kan det bli bättre?

Rosenpion - Lat. Paeonia veitchii

4 kommentarer:

  1. Hittade dig på trädgårdsbloggar.se
    Vilka fina pioner du har!

    Tack för trevlig läsning.

    /Monica

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Hittade just hit... Lycka till i din jakt efter pion!

    SvaraRadera
  3. Hej Monica,
    Kul att du tittade in.
    Tyvärr måste jag nog erkänna att det inte är mina pioner på bilderna. Men visst är dom vackra:) Och vad lycklig jag skulle vara för den där svavelpionen.

    SvaraRadera
  4. Oj vilka pioner.Jag som blv impad av min mammas gula(dock fylliga) pion.Hoppas ni har det bra i värmen!

    SvaraRadera