Hacka Ikea

Var på Ikea häromdan. Det har blivit ett väldigt rännande dit särskilt i samband med köksrenoveringen. På ett sätt är det nyttigt eftersom jag får många övningskörningstillfällen men det känns ändå ganska trist efter ett tag. "Same old, same old..."

DET ÄR INTE SOM FÖRR då man åkte till Ikea, gick igenom hela butiken, tittade på de olika inredningarna och kände sig inspirerad. Nix. Nu är det mest frustrerande att åka dit och behöva springa över hela butiken för att få tag på två extra skåpknoppar (eftersom man räknat fel på antalet) och för att försöka hitta hyll- och facknummer till de där extra hyllplanen som aldrig kom med i första vändan och till de där rören under köksbänken som av någon outgrundlig anledning inte heller kom med i första vändan.

MEN JAG GILLAR IKEA. Därför blev jag glatt överraskad av det här bloggtipset: http://ikeahacker.blogspot.com/ som jag gärna delar med mig av. Om det är något Ikea borde satsa på så är det människors egen kreativitet och skaparlust. Vi måste ju ändå sätta ihop grejorna själva, så varför inte låta oss som själva vill bestämma vilka ben som ska sitta ihop med vilken bordsskiva också göra det?

SJÄLV HAR JAG SPANAT IN köksbordet Forsa, jättefint i askfanér och skulle passa precis i köket. -Nej-visst-ja, det är 150x150 och ungefär lika stort som hela mitt kök(!?!) Men om jag fick hacka ikea, köpa halva bordsskivan (till halva priset såklart) och själv få välja bordsben till, skulle det passa som en smäck!

SEN KAN MAN ALLTID FRÅGA SIG hur Ikea-designern som gjorde bordet så stort, egentligen tänkte. De flesta kan väl knappast ha plats med det köksbordet OCH övrig köksutrustning. Eller?
Vad vet jag? Trenden med öppna planlösningar kanske har slagit igenom så stort att jag och mitt pyttekök (typiskt funkis) antagligen är i hopplös minoritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar